Varukorg (0)
Produkter:
Summa: 0 kr Till kassan
Varukorg (0)
Produkter:
Summa: 0 kr Till kassan

 Klocknet.se logo
FAQ

Nya krafttag mot "grå" import av klockor
 

Flera av våra leverantörer och tillverkare planerar kraftiga åtgärder mot den så kallade "grå" importen av klockor och smycken. Det finns flera klockbutiker i Sverige online som importerar klockor från Europa, Kina samt mellanöstern och säljer vidare till konsumenter i Sverige. Eftersom ni som kund inte kan vara säker på om klockan är äkta, CE märkt och med Svensk manual så är det viktigt att ni vänder er till en auktoriserad återförsäljare som oss på klocknet.se.
 

  • Garantier gäller inte hos vissa varumärken, om du köpt klockan hos en säljare som inte är auktoriserad
  • Handla tryggt och fråga om butiken är auktoriserad innan ni handlar
  • Klocknet.se är auktoriserad återförsäljare av alla varumärken i butiken
  • Har ni frågor om detta så maila oss eller ring så svarar vi på era frågor

-Vad har ni för leveranstider?
Vårt mål är att ha 2-7 arbetsdagar från inkommen betalning för de produkter märkta "Normal lagervara".

"Normal lagervara" betyder att denna klocka normalt finns i lager hos antingen oss eller hos våra lokala leverantörer. Vi reserverar oss dock för överkonsumtion av varor och för mellanförsäljning vid påfyllning av lager på dessa.
Vi kontaktar er om vi inte kan leverera inom skälig tid, eller om en vara hastigt tagit slut.

-Hur mycket tar ni betalt för frakten?
Alltid frakt inkluderat i våra priser utan undantag. Skickas via Posten eller DHL.
Vid leverans utanför Sverige tillkommer an avgift i enlighet med Postens avgifter.


- Radiokontrollerade klockor

Hos oss kan du hitta väggur och väckarklockor som är radiokontrollerade. Innan du köper en radiokontrollerad klocka bör du kontrollera att du har täckning där du bor så att klockan kan fånga upp signalen som skickas ifrån Tyskland. När du får hem ditt radiokontrollerade väggur eller väckarur så underlättar det för klockan att hitta signal om du låter den så i ett fönster i riktning mot söder under 12-24 timmar. Sedan kan du flytta klockan till önskad plats i huset. 


-Hur kan jag betala min vara?
Du kan betala med Visa eller Mastercard via Payson utan att behöva bli medlem, snabbt och enkelt. Du kan även välja faktura, delbetalning, postförskott eller förskott till bank eller Bankgiro.

-Kan ni skicka till annan adress än folkbokföringsadress?
Självklart kan vi det. Dock bara med order där varan är betald i förskott såsom med kort alternativt förskottsinbetalning till vårt Bank giro. Detta är pga bedrägeririsken.
Vi tillåter inga leveranser med betalningsalternativ Klarna faktura eller Klarna Konto till annat än folkbokförd adress.


-Vem står för frakten om jag vill skicka tillbaks min klocka om jag inte vill ha den?
Det gör du som kund om du vill byta din vara. Vi löser inte ut postförskott.


-Hur levereras min vara?
De flesta varor går direkt från vårt lager i Bromma, men i vissa fall så skickas din vara direkt från leverantören. Det kan ibland vara annan avsändare än klocknet.se men följesedeln från oss är alltid med.


-Är ni auktoriserade återförsäljare för era klockor?
Ja det är vi. Vi har avtal med alla våra leverantörer för garantier. Detta betyder att vi säljer bara de modellerna som är för Svenska marknaden för att garantier skall gälla. Handlar du av en Icke auktoriserad återförsäljare så kan du köpa klockor som det inte finns garantier för i Sverige eller att de innehåller för mycket nickel. Klockor för den Svenska marknaden innehåller inget nickel.


-Vad bör jag tänka på vid köp av klocka på Internet?
Först bör du kolla upp så att säljaren är Auktoriserad återförsäljare för varumärket. Annars kan du åka på att din klocka inte lagas i Sverige utan i sitt ursprungsland, vilket betyder väldigt långa ledtider. Generalagenten i Sverige har troligtvis inte ens reservdelarna för den klocka du köpt. Oftast så tar inte ens generalagenten emot klockan utan måste skickas direkt till ursprungslandet.


-Är era klockor Nickelfria?
Ja, alla våra klockor är CE märkta för EU och därmed nickelfria och säkra. Klockor som säljs från utländska säljare utanför EU eller importörer av Casio, Citizen mfl. säljer ofta icke CE märkta klockor med Nickel eller andra saker som inte är tillåtet att sälja inom EU.


-Vad händer om klockan går sönder?
Om klockan går sönder skickas klockan till oss för kontroll av våra urmakare. Klockan lagas då om felet faller inom garantin. Skulle det vara så att reparationen inte går på garantin lämnar vi ett kostnadsförslag på reparationen. Vi är Auktoriserade återförsäljare med tillgång till våra leverantörers service och reparations-verkstäder vilket ger korta garanti- och reparationstider. Köper du från icke auktoriserade återförsäljare behöver du oftast skicka klockan till inköpslandet typ Kina eller Japan som de flesta importörer köper från oavsett vad dessa importörer säger om sin "World-wide garanti".

  Garantin täcker ej:
- Skador som är tillkomna av felaktig skötsel, slarv eller andra skador som ej beror på material/tillverkningsfel.
- Skador åsakade av inte auktoriserad serviceverkstad.
- Skador på kronor, glas eller armband.
- Fuktskador på ej vattentäta ur (10ATM).


-Skickar ni klockor till Norge?
Vi skickar alla våra produkter till Norge. Tilläggsavgift på 100kr tillkommer för frakt. Eventuella tullavgifter tillkommer er som kund.


-Vid returer av ej önskad vara?
Återköp/returer kan göras enligt distansköplagen. Kund står för returfrakten och vi rekommenderar att ni skickar med rekommenderad post.

 

-Vad betyder märkningen 30 m, 50 m, 100 m osv.

30 meter (3 ATM) klockan lämpar sig enbart för vattenstänk

50 meter (5 ATM) klockan lämpar sig för diskning, dusch och enklare exponering av vatten

100 meter (10 ATM) klockan lämpar sig för simning och enklare vattensport

200 meter (20 ATM) klockan lämpar sig för dykning utan tuber, typ snorkling

400-500 meter (40-50 ATM) klockan lämpar sig för dykning med tuber

 

 

Har ni frågor om detta maila oss gärna på info@klocknet.se 

Klocknet.se